dinsdag 20 maart 2012

Dinsdag 20 maart

Na het ochtendritueel stapten we weer in de auto, met de bedoeling om een binnenweg te nemen naar de school, daar we gisteren op een wegomleiding stuitten en toen niet goed uitkwamen. Volgens de kaart moet het ook anders kunnen en dat klopte. We waren dus weer keurig op tijd op school. We waren welkom in groep 1-2 en hebben daar eerst een godsdienstles bijgewoond over de barmhartige Samaritaan en ook hebben we een liedje meegezongen in het Papiamento en in het Nederlands over Pasen. Daarna hebben we in twee groepen een les Pelikino gezien. Dit is een manier om Nederlandse woorden te leren: www.pelikino.com Het leert de kinderen een basiswoordenschat van 1600 woorden d.m.v. veel liedjes en spelletjes. Er zijn acht thema's en men doet een week of 5 over een thema. Pelikino is een pienter en behulpzaam pelikaantje. Hij woont met zijn ouders Pelipappa en Pelimamma op een boot. Omdat hij in veel landen is geweest, begrijpt hij veel talen. Zijn moedertaal is Nederlands. Met behulp van veel kleurrijke illustraties begrijpen kinderen al gauw eenvoudige dialoogjes en kunnen ze simpele opdrachten uitvoeren. Omdat ze zich identificeren met de 3 vrienden, Pelikino, Delfino(Spaans) en Mr. Flemming(Engels), kunnen ze al snel drie vreemde talen onderscheiden en hun aangeboren gevoel voor meerdere vreemde talen ontwikkelen. Ze voeren het programma via de vreemde taal-didactiek uit. Veel structuur, veel herhaling. Ook worden er kaarten met woorden en een spel meegegeven aan de ouders om thuis deze woorden te oefenen. De kinderen hadden er zichtbaar plezier in. Ze zaten wel lang in de kring voor ons gevoel, maar konden aardig meedoen. Na het eten en drinken gingen ze buitenspelen en konden wij even met een van de leerkrachten spreken die een pilot had gedraaid met Pelikino en dus meegeholpen had bij de ontwikkeling van de methode. Tevens kwam de maker van Pelikino, Marjanne Prins, naar de school, zodat wij ook met haar konden spreken. Zij liet een film zien die op de Chaya Willems was gemaakt van een les. Het sterke aan het programma is de structuur en de herhaling en de mooie materialen en zou voor ons misschien goed te gebruiken zijn voor de anderstalige kinderen op school. Na het ochtendprogramma hadden we een gesprek met drie leerkrachten uit de middenbouw die sinds een paar maanden belast zijn met de ICT zaken op de school. Enthousiaste meiden, die via scholing alle programma's door hadden genomen en dus precies wisten hoe het allemaal werkte. Ook werken zij goed met het digitale schoolbord in de klas. Tot januari gingen de groepen elke week een paar keer naar het computerlokaal. Dit was allemaal ingeroosterd. Helaas kwam er daarna de klad in, want het systeem werkt niet meer, de meeste computers doen het niet meer. Hoe dat komt? Daar hadden ze geen idee van. In de kleutergroepen zijn aansluitingen etc. gemaakt om computers aan te hangen en ook daar is een digibord aanwezig. Helaas zijn de computers voor de kleutergroepen niet geïnstalleerd, daar de beveiliging niet in orde is en er momenteel heel veel wordt gestolen, dus ze durven de spullen nog niet neer te zetten. De ICT werkgroep vindt het dan ook jammer dat er niet gekozen is voor laptops, want die kun je na schooltijd in een kluis opbergen. Er waren vele programma's aanwezig: Woordkasteel, Woordenstart, Ambrasoft etc. Voor ons gevoel eigenlijk teveel programma's. Wanneer ze iets van een programma momenteel gebruiken, is het klassikaal via het digibord,daar er door het gebrek aan goede computers niet door de kinderen apart mee gewerkt kan worden. Dit is wel een punt van aandacht hetgeen we willen bespreken met Nayka. Nayka hebben we vandaag even gezien, maar die had het heel druk. Twee zieke leerkrachten, groepen verdelen, brieven voor de oudergesprekken meegeven, rapporten lezen en ondertekenen etc. Meredith had het hier ook druk mee. Tevens vertelde zij dat er vandaag ook nog gastlessen werden gegeven door specialisten over kindermishandeling. Ook in de kleutergroep kwam iemand hierover vertellen. In de bovenbouwgroepen bracht het onderwerp veel commotie teweeg. Joyce had voor ons weer lekkere broodjes verzorgd en ging ook mee met Meredith en ons beiden naar de Kruidentuin Dinah Vera. Hier kregen we een rondleiding van de zoon van Dinah over alle kruiden en bomen die in de tuin stonden en vooral ook op Curaçao groeiden. Heel interessant. Wist je bijvoorbeeld dat je van cactussen ook soep kunt koken? Misschien prikkelt het je om eens uit te proberen….Na afloop kozen wij ervoor om lekker naar huis te rijden en voor het eten nog even te gaan zwemmen in het zwembad. Ineke maakte daarna een heerlijke maaltijd en ik mocht mij buigen over het verslag. Morgen gaan we in de kleutergroep verder en hopen met een paar kinderen opmaat eduware uit te proberen. Wij denken dat dit beter is dan woordenstart. Tevens gaan we in groep 3 een les van Veilig Leren Lezen bekijken. We zijn benieuwd!

3 opmerkingen:

  1. Mooi om jullie verhalen zo te lezen en de foto's te zien! Een heel andere wereld en daar mogen jullie even in meedraaien. Bijzonder! Veel plezier erbij gewenst! Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,hallo daar in Curaçao wat ontzettend leuk om zo mee te kunnen gluren bij de buren.Ik zou willen dat ik er nu ook al bij was!
    Wat verrassend om te lezen dat ze in ieder lokaal een digibord hebben en zelfs een computerlokaal en te veel programma's.Nou Ineke doe er je voordeel mee en kijk goed wat wel en niet werkt.We horen het graag.Jacintha op woensdag is het jouw beurt om te koken dan kan Ineke even met ons babbelen.Zag ik nu een schooltuintje met granaatappels?Vandaag ben ik met Nanda naar de mentorencursus geweest weer even oefenen met rollenspel en over je stagiaire mopperen .Gelukkig had ik ook nog wat over mijn vorige.Fijn dat alles zo goed gaat tot morgen weer.
    Veel liefs Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat Pelikino mee terugvliegt naar Nederland. Pelikino heeft net zijn vliegbrevet gehaald en zal nu neerstrijken op de eerste Nederlandse Pilotschool: de Hoeksteen.www,pelikino.com

    BeantwoordenVerwijderen