Woensdag 21 maart
Ons hoofd zal gisteravond helemaal vol met indrukken. Best vermoeiend dus we lagen op tijd in bed. Maar vanmorgen was het weer op tijd eruit en hup naar school. We waren er weer klaar voor!
We starten vanmorgen bij een leerkracht in groep 1-2 die heel enthousiast met de kinderen ging zingen. Ze deden goed hun best en er sprak vooral veel plezier uit! Daarna mochten wij met een paar kinderen werken op onze meegebrachte laptops. Het programma woordenstart hebben ze daar zelf op de computer/digibord staan, maar gebruiken ze niet. Bij nader inzien vinden wij dit ook niet meteen geschikt en zijn we van start gegaan met Eduware Op Maat. Kleuren en vervolgens tellen en de cijferrij van 1 tot 10. Met een van de kinderen heb ik nog de groenten en fruit van Curacao gedaan, waarin hij moest rubriceren. Het ging de kinderen goed af en ze hadden er duidelijk plezier in. We stimuleerden ze om de woorden telkens na te zeggen en dat deden ze keurig. Inmiddels waren de andere kinderen van de klas met andere werkjes bezig en had de juf het digibord aangezet waar ze met Ambrasoft diverse spelletjes liet spelen door kinderen individueel, als zijnde werken op de computer. Prima hoe dat ging. De juf van deze klas staat sinds augustus op deze school en woonde daarvoor vele jaren in Nederland, alwaar ze in de ICT werkzaam was. En nu voor de klas en duidelijk een voorstander van het gebruik van computerprogramma's, maar ook zij vond het jammer dat de computers nog niet in de klas te gebruiken waren. Vandaar dat zij dit via het digibord deed. Overigens staat het bureaublad vol met pictogrammen en gebruikt elke leerkracht ook hetzelfde beginblad, dus af en toe zien zij door de bomen het bos niet meer. Na anderhalf uur in deze kleutergroep geweest te zijn, gingen we naar groep 3 om een les van veilig leren lezen mee te maken. Ook deze leerkracht gebruikte het digibord zoveel mogelijk waar zij kon, maar zij kon niet gebruik maken van alle software want die was niet aanwezig. Van veilig leren lezen is alleen de maanversie aanwezig en die wordt dan ook klassikaal aangeboden. De leerkracht switcht veel tussen het Papiamento en het Nederlands. Ook hier in de klas, daar waar de computers staan, geen beeldschermen, maar stapels schriften tussen de aansluitingen. Deze juf hoopt ook dat ze snel de benodigde schermen krijgt zodat ze meer zou kunnen differentiƫren. Net als in de kleutergroep wordt in groep 3 ook veel herhaald! Hierdoor worden de woorden etc. er goed ingestampt. Een liedje waarbij de aangeleerde letters als klanken elke keer naar voren kwamen was heel sterk. De kinderen deden hier goed aan mee en kenden middels dit liedje ook vele letters en klanken. Tijdens het werkblad van VLL las de juf de verhaaltjes voor en maakten ze klassikaal de invuloefening. Ook viel de goede pengreep op van de kinderen, de juf zat hier bovenop. Ze maakte snel de overgang naar het gebonden schrift en die letters hingen dan ook in de klas en niet het blokschrift. De schrijfschriften van de kinderen zagen er goed uit. Voordat de groepen gaan buitenspelen, wordt er gegeten en gedronken en dan is het eerst handen wassen. De kinderen hadden allemaal gezonde dingen mee om te eten en te drinken. Na het buitenspelen moesten de kinderen verplicht even hun hoofd op tafel leggen om uit te rusten van het warme buitenspel. Dit was heel mooi om te zien. Wij gingen weer naar een andere kleutergroep om daar een stagiaire aan het werk te zien. Zij gingen werken, alle kinderen zaten in groepjes aan tafel en moesten een werkje maken: plakken, tekenen, schilderen. Daarna gingen ze in de kring om een rekenspel te doen.
We keken ook nog even bij de adjunct, Meredith, in haar ruimte en zagen dat daar kleuters met een boek binnenkwamen om bij haar te ruilen. De boekjes gaan mee naar huis om ook daar de woordenschat mee te stimuleren. Meredith vroeg aan elk kind die het boekje terug bracht, wat er in het boekje stond en welke woorden het kind had geleerd. De meeste kinderen konden dit goed vertellen, het had dus wel degelijk zin. 's Middags kwamen de leerkrachten bij elkaar voor de teamvergadering in het computerlokaal. Eerst werd er gegeten en ook dit keer werden wij weer keurig verzorgd door Joyce. Vandaag was het bami en nassi en vlees en groenten. Veel te veel, maar erg lekker. Ook bracht ze nog een heerlijk toetje mee, en dat hebben we later in de middag opgegeten. De teamvergadering begon met gebed en dit was hartverwarmend. Het is overigens een heel groot team, ook stagiaires waren erbij aanwezig. Vervolgens hebben wij ons filmpje laten zien waarin we de Hoeksteen voorstelden en daarna een power point waarin we nog meer details van onze schoolorganisatie, missie/visie vertelden. Lisette vroeg na afloop onze USB stick, want ze wilde er dingen uit gebruiken voor de notulen. Het filmpje over het interactief voorlezen van Wil hebben we door tijdgebrek niet kunnen laten zien, maar Nayka wil dit wel heel graag hebben om alsnog een keer in de onderbouwvergadering te gebruiken. Het team ging verder met de vergadering en wij vertrokken naar de winkel en naar de Struisvogelfarm. Leuke rondleiding gehad en we weten nu dat struisvogels heel dom zijn! Ze staan achter een zgn. hek, maar kunnen er zo onderdoor. Dit hebben ze echter absoluut niet in de gaten. Toen ze op de farm een keer een hek tussen twee hokken weg hadden gehaald, duurde het drie weken voordat ze doorhadden dat hun hok twee keer zo groot was geworden en dat ze dus verder konden lopen. Dus voortaan is het zo dom als een struisvogel. Tja en toen was het weer tijd voor ons zwembad en even lekker genieten van het zonnetje. En ook dat lukte vandaag heel goed, nadat er eerst een fikse regenbui was geweest. Lekker een broodje gegeten in ons appartement en aan ons avondwerk gegaan. Ineke buigt zich momenteel over Eduware op Maat, want we willen even uitproberen om zelf een programma te vullen met foto's die Ineke net heeft gemaakt van keukenapparatuur. We willen dit namelijk morgen met een van de leerkrachten bespreken om te kijken of dit programma een goede aanvulling zou kunnen geven bij het programma Pelikino. En dan moet je het eerst zelf even gedaan hebben. We zijn dus nog even bezig, maar zijn in ieder geval al heel voldaan over deze dag. Weer een stukje verder gekomen. Morgenvroeg hebben we een vergadering met Nayka en Meredith over de vervolgplannen, dus ook dat gaan we zo nog even voorbereiden. Morgenmiddag hebben we vrij, want dan hebben de leerkrachten rapportbesprekingen. Wij zullen deze middag vast goed kunnen vullen, dus jullie hoeven geen medelijden met ons te hebben, dat wij ons zouden vervelen of zo.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten